Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


 
           Kudy má vést  jižní varianta R35

Česká Třebová byla druhým centrem Pardubického kraje, kde byl prezentován návrh na nový Územní plán Pardubického kraje - texty včetně všech mapových podkladů.  Nyní do 14 října mají ještě občané termín na podání připomínek, které je právě možné podat za zdejší odbor rozvoje města a investic.  Další možnost, jak se seznámit s tímto plánek  je projít si zveřejněný text a mapy na webu Pardubického kraje.

Je už září a  plán má být do konce roku schválen. Je třeba tedy spěchat.  To ovšem neznamená, že by měly být opomenuty dodané připomínky.  Jsem přesvědčen o tom, že mnoho lidí se blíže s návrhem územního plánu kraje neseznámilo. Na tomto místě uvádím několik mapových snímků z oblasti, která nás nejvíce zajímá. Můžeme se podívat,  jak byla vyřešena změna, t.j. přechod severní varianty na variantu jižní. "Severní" varianta již zde znázorněna není, je zde fialová trasa jižní varianty R35, která vede od křižovatky silnic I/35 a I/17 u Zámrsku směrem na Šnakov, kde bude  severní dálniční připojení  Vysokého Mýta. Pak R 35 vede západně kolem města, poměrně těsně kolem zdejší zástavby v trase dříve uvažovaného obchvatu I/35. Silnici I/35 protne až mezi Hrušovou a Cerekvicí nad Loučnou, kde bude jižní dálniční připojení Vysokého Mýta. Zde se dostává silnice na východ od stávající I/35 a obchází obce Sedliště a Kornice od východu. U Kornice je dálniční křižovatka, která má připojit Litomyšl a zde má také vyústit "přivaděč" pro města Ústí n.O. a Českou Třebovou, dlouhý přes 20 km (jako silnice II. třídy) vedoucí přes Končiny, kolem Vlčkova, Sloupnice  Mandlu, Řetové a Zacharovcem až do Dlouhé Třebové na I/14).  Za takový složitý a dlouhý "přivaděč" v členitém terénu  je třeba "pěkně poděkovat". Je na mapě nakreslen slabou modrou čarou.  Dálnice R35  pak obchází město Litomyšl asi 1 km od stávající zástavby za  dvorem Vlkov, kde protíná silnici II/358 do České Třebové. Pro nás je důležité ( a já to chválím), že je u Vlkova  v mapě nakreslena křižovatka, což by znamenalo možnost dálničního připojení České Třebové také přes Němčice. Tato stávající silnice II/358 má nakreslený obchvat kolem Zhoře a napřímení  u hájenky  na Kohoutě.  Na dálnici bychom tudy měli z České Třebové  asi  9 kilometrů, tedy ideální vzdálenost, pokud by ovšem byl "výstup" na Zhořský kopec s velkým převýšením se třemi jízdními pruhy. Kamiony zde jezdí někdy i krokem. Problém vidím hlavně v tom, že by se zde hodně zvýšila frekvence, která by zcela zahltila světelnou křižovatku dole ve městě...

 

Dále od Vlkova a Litomyšle prochází R35 mezi Suchou a Strakovem a u Janova se potkává se stávající  rekonstruovanou silnicí I/35. Zde by bylo další - jižní - napojení Litomyšle. Dálnice pak vede společně s nedávno modernizovanou trasou I/35 až do Českého Lačnova, překonává železniční trať Česká Třebová - Brno a silnici I/43 směr Opatov. Zde by bylo napojení Svitav a také napojení České Třebové a Lanškrouna po nové trase I/43 vedoucí mimo Opatov. Obchvat Opatova je na mapě vyznačen již plnou čarou, jako by už byl hotový, což ovšem není žádná pravda. Mapa ale svědčí  o tom, že tento obchvat má daleko větší prioritu než další obdobné ochvaty České Třebové a Ústí nad Orlicí, které jsou v mapě sice vyznačeny, ale jen čarou přerušovanou. Navíc obchvat České Třebové má být jen "zkrácený", protože má vyústit na I/14 již z Hlubočku u čističky. Žádoucí je jeho prodloužení, tedy přemostění i Hlubočku a Kojoveckého údolí a návaznost až na hlavní silnici u současné Aveny.

Další trasa R35 od Českého Lačnova je kolem Dětřichova na Novou Ves velmi dlouhým, téměř tříkilometrovým klesajícím tunelem, překonávajícím hlavní evropské rozvodí....

Termín podání připomínek k návrhu územního plánu kraje (14.říjen) se blíží, doufejme že jich bude podáno dost.  V této souvislosti jsem zaznamenal aktivní činnost zastánců severní varianty, kde velmi "obživl" lanškrounský starosta Košťál. Tomu se velká vzdálenost Lanškrouna od dálnice moc nezamlouvá a stále aktivuje další zastánce "severu" k tomu, aby byla znovu zvážena varianta severní, která by využila jižní trasu až k Litomyšli a od Strakova vedla R35 kolem Pazuchy tunelem pod Kozlovským kopcem až  na českotřebovskou stranu, kde by mohla trasa  dálnice  projít prostorem mezi Českou Třebovou a Semanínem, odkud je v dosahu Třebovická brána, umožňující překonat evropské rozvodí bez tunelu a  na trase kolem Damníkova jen lehce minout město Lanškroun. Navíc by se podstatně zkrátil přivaděč i do České Třebové a  Ústí nad Orlicí, pro který by byl nutně vybudován obchvat  našeho města ovšem v té "dlouhé variantě", vedoucí až k Aveně.... I zde by byla možná etapizace stavby, tunel by byl na trase tak jako tak, nebylo by třeba zbytečně budovat další silnici těsně kolem rekonstruované I/35 v úseku Litomyšl - Svitavy, obchvat Opatova by nic neztratil na významu, je silně potřebný už dnes.. Přitom by bylo jen na autorech, zda by se tato trasa jmenovala jižní nebo severní, protože by měla prvky obou z nich, vyhnula by se zapeklité oblasti Řetová - Sloupnice  a snad i Rybníku a nebylo by třeba zde budovat sporný  "přivaděč" Zacharovcem, který nikdo nechce.

Autor článku: Milan Mikolecký                                                 -mm-

      

 

 
 

 

Portrét




Facebook


Archiv

Kalendář
<< září >>
<< 2017 >>
Po Út St Čt So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Statistiky

Online: 7
Celkem: 398609
Měsíc: 2934
Den: 109